آشنایی با سئو و قواعد آن

 آخرین بروزرسانی: 1401/03/28

سئو مخفف‌ شده‌ کلمه Search Engine Optimization است و به اصولی اشاره دارد که به ارتقای رتبه سایت و بالا رفتن آن در نتایج جستجوی گوگل کمک می‌کند.

حتماً می‌دانید که کاربرها در حین جستجو معمولاً به سایت‌هایی سرمی‌زنند که جز اولین نتایج گوگل هستند و کمتر پیش می‌آید که وبسایت‌های صفحات دوم و سوم را هم باز کنند. اگر سایت‌ کاری خودتان را راه‌اندازی کرده‌اید؛ اما هنوز بازدید قابل‌ توجهی ندارید، بهتر است کمی با اصول و قواعد سئو آشنا شوید. سئو یکی از ضروری‌ترین استراتژی‌هایی است که هر کسب‌وکار آنلاینی باید از آن استفاده کند. چرا که امروزه داشتن سایت به تنهایی برای ارتقای کسب‌وکار و جذب مشتری‌ در فضای آنلاین کافی نیست. باید استراتژی‌های مختلف و متنوعی را به کار ببرید تا بتوانید در میان رقبا، بیشتر دیده شوید و فروش بالاتری داشته باشید.

به‌طور کلی اصول سئو شامل سئوی داخلی (on page) و سئوی خارجی (off page) است. سئوی داخلی شامل دستورالعمل‌هایی است که بر روی سایت اعمال می‌شوند و در این مقاله قصد داریم به تعدادی از آن‌ها اشاره کنیم:

محتوای خوب و باکیفیت

هیچ‌ چیز جای محتوای خوب و باکیفیت را نمی‌گیرد. محتوایی که مشابه آن در فضای مجازی یا سایت‌های دیگر وجود نداشته باشد، محتوای اصیلی است که نظر کاربران را هم جلب می‌کند. وقتی محتوایتان را از روی سایت‌های دیگر کپی کرده باشید، حتی با به کار بردن دقیق تمام اصول و قواعد سئو باز هم بازدید سایت‌تان زیاد نمی‌شود و رتبه آن ارتقا پیدا نمی‌کند، چون آن محتوا تکراری است و مشابه آن در فضای مجازی به وفور یافت می‌شود. درباره محتوای خوب و باکیفیت به‌طور مفصل در مطلب «محتوای خوب چه ویژگی هایی دارد؟» صحبت کرده‌ایم.

کلمات کلیدی مناسب را پیدا کنید

کلمات کلیدی همان کلمات یا عباراتی هستند که کاربران برای جستجو در گوگل از آن‌ها استفاده می‌کنند. کلمات کلیدی برای هر وبسایت براساس کارایی و ویژگی‌هایی که دارد، متفاوت است. وقتی کلمات کلیدی مناسب را در محتوایی که تولید می‌کنید به‌کار ببرید، کاربرها می‌توانند راحت‌تر شما را پیدا کنند. البته در استفاده از این کلمات نباید زیاده‌روی کرد. باید به این نکته توجه داشته باشید که انتخاب و تشخیص کلمات کلیدی مناسب کاری است که تنها متخصص سئو از عهده انجام آن برمی‌آید. چنانچه نتوانید این کار را به درستی انجام دهید و یا کلمات کلیدی را در جای مناسب متن قرار دهید، گوگل آن را امتیازی منفی در نظر می‌گیرد و بعید نیست که وضعیت سایتتان بدتر از قبل شود!

ساخت لینک‌های داخلی

وقتی براساس برنامه‌ محتوایی مقدار قابل توجهی محتوا تولید کرده باشید، می‌توانید لینک‌های داخلی بسازید. در این حالت کاربرها بعد از ورود به سایت شما تمایل پیدا می‌کنند بیشتر بمانند و از مطالب دیگر هم بازدید کنند. در نتیجه مدت زمانی که کاربر در وبسایت شما می‌ماند هم افزایش پیدا می‌کند. اگر در وبسایت‌ شما دسته‌بندی موضوعی با دقت انجام شده باشد و بخش‌های مختلف وبسایت‌تان به درستی طراحی و چیده شده باشند، لینک‌سازی داخلی باعث می‌شود که کاربر بتواند در مسیرهای مختلفی در وبسایت شما حرکت کند. البته باید بدانید که لینک‌سازی را متناسب با متن و در جای مناسب انجام دهید. در صورتی که قصدتان فقط لینک‌سازی غیرمنطقی و نامناسب باشد، این استراتژی نتیجه‌بخش نخواهد بود.

محتوای غیرمتنی تولید کنید

محتوای غیرمتنی کاربرها را بیشتر جذب می‌کند و آن‌ها را برای مدت بیشتری در وبسایت شما نگه می‌دارد. چنانچه کاربران از طریق تلفن همراهشان وارد وبسایت شما شده باشند، تماشای یک ویدئو برایشان راحت‌تر از خواندن و دنبال کردن یک متن است. البته عنصر جذابیت در هر محتوایی تعیین‌ کننده است. عکس و ویدئوی باکیفیت نظر مخاطبان را جلب می‌کند و اگر متناسب با موضوعی باشد که درباره‌اش مشغول جستجو است، احتمالاً آن را تماشا خواهد کرد. در نهایت اگر کاربران از ویدئو لذت ببرند هم از مطالب و صفحات دیگر وبسایت بازدید می‌کنند و هم ممکن است مطالب متنی و غیرمتنی جذاب را با دیگران هم به اشتراک بگذارند. بنابراین ویدئو می‌تواند نقش مهمی در بهینه‌سازی وبسایت شما داشته باشد.

لازم است که توضیح کوتاهی برای ویدئو بنویسید تا کاربران بدانند قرار است دقیقاً چه محتوایی ببینند و این محتوا چقدر با موضوع جستجویشان متناسب است. همچنین بهتر است ویدئو را در وبسایت خودتان آپلود کنید و از سایت‌های دیگر برای این کار استفاده نکنید.

ویدئوهای جذاب و خلاقانه، به خصوص آن‌هایی که با استفاده از تکنیک‌های خاص مثل استاپ موشن تولید شده‌اند، می‌توانند به سرعت مورد استقبال کاربران قرار گیرند و بازدید سایتتان را افزایش دهند.

راه‌حل اثرگذاری سئو، صبر است

پیاده‌سازی قواعد سئو کار آسانی نیست و نیازمند داشتن تخصص خاص در این زمینه است. تأثیر این قواعد هم در درازمدت مشهود است و نباید انتظار داشته باشید، به محض اجرای دستورالعمل‌های آن روی سایتتان، رتبه‌تان یک روزه ارتقاء پیدا کند. نکاتی که در این مطلب به آنها اشاره کرده‌ایم تعدادی از قواعد سئوی داخلی بود. اما بهینه‌سازی سایتتان مسیری طولانی است که به صبر و تلاش زیادی نیاز دارد.

اگر از سایت طراحی شده توسط ایده گستران استفاده می‌کنید، این خبر خوب را به شما می‌دهیم که بخشی از این مسیر در طراحی سایت شما اعمال شده و می‌توانید با رعایت موارد دیگر شاهد ارتقای رتبه وبسایت‌تان باشید. علاوه بر این ماژول خدمات سئو که همراه با «طراحی سایت کتابفروشی ایده» ارائه می‌شود، به شما این امکان را می‌دهد که از دانش متخصصین سئو برای ارتقای رتبه سایتتان بهره‌مند شوید.

ادمین پشتیبانی

پشتیبان سایت

دیدگاه کاربران



ورود به سیستم جهت ثبت نظر