ضرورت حضور در همه شبکه های اجتماعی

 آخرین بروزرسانی: 1401/02/24

هر کسب‌وکاری باید در کنار راه‌اندازی یک سایت حرفه‌ای و کارآمد، در شبکه‌های اجتماعی هم فعال باشد. در این مطلب به چرایی و اهمیت این موضوع می‌پردازیم:

حضور در شبکه‌های اجتماعی مختلف باعث می‌شود آن دسته از مخاطبانی که فقط از یک شبکه اجتماعی استفاده می‌کنند را از دست ندهید و بتوانید در هر شبکه‌ اجتماعی متناسب با ویژگی‌هایی که دارد، برندتان را معرفی کنید. از آن‌جایی که هر کدام از شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام، توئیتر، لینکدین قابلیت‌های خاص خودشان را دارند، شما می‌توانید هر کدام از آنها را در جهت توسعه‌ کارتان استفاده کنید.

ممکن است عقیده‌تان این باشد که حضور پررنگ در یک شبکه اجتماعی مثل اینستاگرام کافی است و تمام نیازهایتان را پوشش می‌دهد. کسانی به این عقیده باور دارند که برای رشد و توسعه کارشان محدودیتی قائل‌اند و گمان می‌کنند اگر به آن نقطه برسند، کافی است و لازم نیست بیش‌تر از آن پیشرفت کنند. در حالی که آینده قابل پیش‌بینی نیست و نباید سقف آرزوهایمان کوتاه باشد.

کاربران در هر شبکه‌ اجتماعی می‌توانند مشتریان بالقوه شما باشند. اگر قابلیت‌های هر کدام از این شبکه‌ها را بشناسید، برای حضور جدی در آن‌ها تردید نمی‌کنید.

شبکه اجتماعی اینستاگرام

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های اینستاگرام تعداد بالای کاربران است. هر چند این ویژگی مثل تیغ دو لبه عمل می‌کند و هم می‌تواند به ضررتان باشد و هم به نفع‌تان. بستگی به این دارد که چطور در آن فعالیت کنید. در صورتی که بتوانید استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ را به شکلی مؤثر به‌کار بگیرید، تعداد زیاد کاربران برای شما به فرصتی برای رشد تبدیل می‌شود.  

کمپین تبلیغاتی در اینستاگرام

یک کمپین تبلیغاتی در اینستاگرام نیازمند مدیریت و برنامه‌ریزی است. هر کمپین شامل برنامه‌های جزئی‌تری است که در مدت زمان مشخصی به اجرا درمی‌آید. بزرگی و کوچکی یک کمپین به هزینه‌ای که مایلید صرف آن کنید و هدفتان از برگزاری کمپین، بستگی دارد. شاید بخواهید از محصول جدیدتان رونمایی کنید و تصمیم بگیرید کمپین بزرگی برایش اجرا کنید. شاید هم یک مناسبت مثل «روز کتاب و کتابخوانی‌» نزدیک است و با یک کمپین کوچکتر بتوانید فعالیت‌هایتان را در این حوزه به مخاطبان معرفی کنید.

لایو اینستاگرامی با افراد متخصص

امکان اجرای لایو در اینستاگرام به‌ویژه در شرایطی که افراد امکان شرکت در رویدادهای واقعی را ندارند، بیش از همیشه مورد توجه قرار گرفته است. این قابلیت ویژه نه‌تنها به معرفی کار شما کمک می‌کند، بلکه می‌تواند در افزایش آگاهی افراد هم اثرگذار باشد. با دعوت کردن از افراد متخصص در حوزه‌ی خودتان و برگزاری یک لایو، می‌توانید مخاطبانی پیدا کنید که فعالیت‌های شما را به‌طور جدی دنبال می‌کنند.

اهمیت هشتگ‌ها

بعضی از کاربران اینستاگرام به‌جای دنبال کردن یک صفحه خاص، هشتگ‌ها را دنبال می‌کنند. چون هشتگ اینستاگرام راحت و مستقیم آن‌ها را به چیزی که می‌خواهند، می‌رسانند. مثلاً هشتگ‌های «کتاب خوب» یا «کتابخوانی» دنبال‌کننده‌های زیادی در اینستاگرام دارند. پس هشتگ‌های مناسب کارتان را پیدا کنید و به‌تناسب و با حفظ تعادل از آن‌ها استفاده کنید. میزان تأثیر هشتگ‌ها به بررسی و تحلیل نیاز دارد و بهتر است بعد از مدتی با تحلیل هشتگ‌های هر پست، اثراتی که بر جذب مخاطب و رشد صفحه‌تان داشته‌اند را بررسی کنید.

نرخ تعامل اینستاگرام

از آن‌جایی که برای تولید محتوا در اینستاگرام هم به یک برنامه محتوایی منظم نیاز دارید، می‌توانید از بازخوردهایی که روی پست‌ها و مطالب قبلی می‌گیرید، برای چیدن این برنامه استفاده کنید. مهم است که بدانید کدام پست‌ها لایک و کامنت بیش‌تری گرفته‌اند و کامنت‌ها بیش‌تر مثبت بوده‌اند یا منفی؟ کدام پست‌ها بیش‌تر ذخیره و ارسال شده‌اند و نرخ تعامل صفحه‌تان چقدر است؟ بررسی‌هایی از این دست هم به شناخت بیش‌تر مخاطبان‌تان کمک می‌کند و هم شما را در مسیر درست‌تری قرار می‌دهد.

قابلیت‌های شبکه اجتماعی توئیتر

شبکه اجتماعی توئیتر به اندازه‌ اینستاگرام کاربر ندارد؛ اما قابلیت‌هایی دارد که باعث می‌شود کسب‌وکارها تصمیم بگیرند در آن نیز فعالیت کنند. در ادامه تعدادی از مهم‌ترین امکانات توئیتر را معرفی می‌کنیم:

فضایی راحت، صمیمانه و بی‌تعارف

یکی از ادعاهای کاربران توئیتر این است که افراد در آن به خود واقعی‌شان نزدیک‌ترند. این ویژگی به شما کمک می‌کند تا بتوانید راحت و صمیمانه با مخاطبانتان تعامل داشته باشید. در توئیتر می‌توانید با لحن و بیانی راحت‌تر از بقیه شبکه‌های اجتماعی محتوا تولید کرده و آن‌ها را منتشر کنید. اما اگر مخاطبان‌تان در توئیتر حضور داشته باشند، باید انتظار هر نوع نقدی را داشته باشید و با متانت و خونسردی به آن‌ها واکنش نشان دهید.

اهمیت اخبار روز و ترندها

در شبکه اجتماعی توئیتر باید همیشه به‌روز باشید و از آخرین اخبار و اتفاقات پیش‌آمده خبر داشته باشید. باخبر بودن از این نظر برای شما مزیت است که می‌توانید در صورت مرتبط بودن یک خبر با حوزه‌ کاری‌تان واکنش نشان دهید و توجه‌ها را به‌ سمت خودتان جلب کنید. حتی اگر اتفاق روز چندان هم به حوزه کاری‌تان مرتبط نباشد، می‌توانید با یک محتوای خوب و جذاب آن را به خودتان ربط دهید. گاهی ممکن است که اتفاق روز قابلیت تبدیل شدن به محتوایی طنز و بامزه را داشته باشد. در این‌صورت توجه بیش‌تری به سمت‌تان جلب شده و مخاطبان تازه‌ای پیدا می‌کنید.

تولید محتوای تعاملی

در توئیتر می‌توانید علاوه بر تولید محتوای متنی یا تصویری، به‌صورت تعاملی هم محتوا تولید کنید. درگیری کاربران باعث افزایش مخاطبان و دیده شدن بیش‌ترتان می‌شود. هر چقدر اسم‌تان در فضای مجازی بیش‌تر بپیچد، بیش‌تر در ذهن می‌مانید و به مرور تبدیل به یک برند شناخته‌شده می‌شوید. با طرح یک سؤال، اجرای یک چالش و یا تعریف کردن بخشی از قصه‌تان می‌توانید تولید محتوای تعاملی با کاربران را شروع کنید.

لینکدین و قابلیت‌های آن

ممکن است قبل از این کم‌تر به قابلیت‌های شبکه اجتماعی لینکدین فکر کرده باشید. اما این شبکه هم راهی برای توسعه برند و کسب‌وکار است. از آن‌جایی که قرار است از هیچ شبکه‌ی اجتماعی غافل نشوید لازم است که با امکانات لینکدین هم آشنا شوید. حتی ممکن است ویژگی‌های آن بیش‌تر از سایر شبکه‌های اجتماعی با مدل کسب‌وکارتان متناسب باشد و بتواند بیش‌تر از بقیه باعث توسعه‌ کارتان شود.

حضور افراد متخصص در لینکدین

شبکه اجتماعی لینکدین جایی است که آدم‌ها به‌جای گفتن از روزمرگی‌ها و زندگی شخصی‌شان از مهارت‌ها و تخصص‌شان صحبت می‌کنند و تلاش دارند تا خودشان را معرفی کنند. پس چرا شما این‌کار را انجام ندهید؟ در لینکدین افرادی حضور دارند که هم در حوزه‌ شما فعالیت می‌کنند و هم امکان برقراری ارتباط آسان با آن‌ها وجود دارد. خیلی از این افراد می‌توانند تجربه‌های شغلی‌شان را با شما در میان بگذارند، بدون این‌که حس رقابتی در میان باشد. مزیت وجود این افراد تشابه موقعیت‌ها در عین تفاوت دیدگاه است. وقتی به مسأله‌تان از دید فرد دیگری نگاه کنید، بعضی از نواقص و معایب که هرگز به چشم‌تان نمی‌آمده را پیدا می‌کنید.

همچنین می‌توانید از پژوهش‌ها یا تحقیقاتی که در حوزه‌ کارتان از سوی افراد متخصص و تحلیلگر انجام شده هم مطلع شوید. باخبر شدن از اخبار جدید به شما کمک می‌کند برای آینده‌ کسب‌وکارتان بهتر و دقیق‌تر تصمیم بگیرید. 

البته لازم به یادآوری است که حضور در همه‌ شبکه‌های اجتماعی وقتی مؤثر است که بتوانید استراتژی‌های مختلف را متناسب با قابلیت‌ها و امکاناتی که هر شبکه در اختیارتان می‌گذارد، اجرا کنید. در این صورت می‌توانید طعم رشد و پیشرفت را بچشید.

ادمین پشتیبانی

پشتیبان سایت

دیدگاه کاربران



ورود به سیستم جهت ثبت نظر