نقش پادکست در معرفی کسب و کارها

 آخرین بروزرسانی: 1401/03/25

پادکست‌ امروزه طرفداران زیادی دارد. انواع و اقسام پادکست‌ها با اهداف تجاری و غیرتجاری ساخته می‌شوند.

بخش زیادی از پادکست‌ها سرگرم‌کننده و آموزشی هستند و چون مدت زمان اغلب آن‌ها کم‌تر از یک ساعت است، برای پر کردن آن ساعاتی مناسب‌اند که در ترافیک یا اتاق انتظار مطب یا تاکسی و مترو و ... سپری می‌شوند. چرا امروزه خیلی از برندها به سراغ ساخت پادکست‌های حرفه‌ای رفته‌اند؟ پادکست‌ها چطور می‌توانند به توسعه کسب‌وکارها کمک کنند؟ برای پاسخ دادن به این سؤال لازم است که از سیر تا پیاز ساخت پادکست باخبر شویم:

پادکست چیست؟

پادکست شامل مجموعه‌ای فایل صوتی است که به صورت منظم در یک بازه زمانی منتشر می‌شود. هر پادکست دو ویژگی مهم دارد: شامل چند قسمت یا چند فصل است، افراد می‌توانند از طریق اپلیکیشن‌های مختلف یک پادکست خاص را دنبال کنند. این اپلکیشن‌ها که هم نسخه اندروید و هم نسخه‌ی آی‌او‌اس دارند، این امکان را به کاربران می‌دهند که از انتشار تازه‌ترین قسمت پادکستی که دنبال می‌کنند، مطلع شوند.

چرا پادکست‌ها پرطرفدار شده‌اند؟

پادکست‌ها از فضای جدی محتوای متنی فاصله گرفته‌اند. سازنده پادکست که گاهی اجرای آن را هم برعهده می‌گیرد، تلاش می‌کند تا در فضایی صمیمانه‌تر با مخاطبانی ارتباط برقرار کند که اغلب عموم مردم هستند. هر چند پادکست‌های تخصصی‌تر هم ساخته شده‌اند؛ اما باز هم سازنده‌های آن سعی می‌کنند تا موضوعات تخصصی را با بیانی ساده‌تر از یک کتاب یا مقاله تخصصی شرح دهند. مثلاً پادکست‌هایی با موضوع فلسفه یا روانکاوی با وجود تخصصی‌ بودن برای عموم مردم قابل‌فهم هستند.

میزان اقبال یک پادکست تخصصی بسیار بیش‌تر از یک کتاب، مقاله یا وب‌سایت با همان موضوع است. چون دسترسی افراد به پادکست راحت‌تر است و زمان کم‌تری را به آن اختصاص می‌دهند. همه‌ این‌ها نشان می‌دهد که چرا پادکست می‌تواند گزینه‌ مهمی در معرفی یک کسب‌وکار یا راهی برای بهتر دیده شدن آن باشد.

پادکست برای انتقال پیامش فقط گوش و ذهن مخاطب را درگیر می‌کند. لازم نیست مثل روخوانی یک متن یا تماشای یک ویدئو حس بینایی را هم درگیر کند. بنابراین در موقعیت‌های بیش‌تری می‌توان پادکست را شنید. جایی که نه می‌توان متنی خواند و نه ویدئویی تماشا کرد. این ویژگی پادکست یکی از دلایل محبوبیت آن است.

مزیت دیگر پادکست اجرای صمیمانه‌ آن است. هر چند پادکست‌های جدی زیادی هم وجود دارند؛ اما در آن‌ها هم اغلب مجریان تصمیم می‌گیرند با لحنی که کم‌تر خشک و آکادمیک است، با مخاطبان صحبت کنند. مخاطبان پادکست اغلب این احساس را دارند که گوینده، آن‌ها را مخاطب خود قرار داده و ارتباطی که بین گوینده و مخاطب شکل می‌گیرد نزدیک‌ و غیررسمی است.

مراحل ساخت پادکست

هدف شما از ساخت پادکست اهمیت دارد. می‌خواهید با ساخت پادکست چه چیزی به دست بیاورید؟ این هدف در انتخاب موضوع و شیوه‌ تبلیغ آن هم تأثیرگذار است.  شاید بخواهید برای معرفی کسب‌وکارتان و تعریف کردن قصه‌ برندتان و یا ارتباط گرفتن با مخاطبان قدیمی و پیدا کردن مخاطبان تازه پادکستی تولید کنید. اما به‌طور کلی دو راه پیش‌رو دارید:

حامی مالی یک پادکست باشید

این نوع پادکست ممکن است از نظر موضوع به‌طور مستقیم با کارتان مرتبط نباشد؛ اما به دلیل موضوع جذابش، مخاطبان زیادی را به خود جلب کند و باعث دیده شدن نام برندتان شود. در این پادکست‌ها گوینده در ابتدا یا انتهای پادکست، برند شما را معرفی می‌کند و توضیح مختصری درباره‌تان می‌دهد. در صورت نیاز به آدرس وب‌سایت یا صفحه‌تان در شبکه‌های اجتماعی هم اشاره می‌کند و آن‌ها را در توضیحات صفحه پادکست درج می‌کند. 

خودتان پادکست بسازید

در این شرایط به امکانات فنی برای ساخت پادکست نیاز دارید و ضمناً باید محتوای آن را متناسب با قالب پادکست تولید کنید. تولید یک پادکست از صفر تا صد زمان می‌برد اما می‌توانید بر تمام جزئیات آن نظارت داشته باشید. امکانات لازم برای تولید یک پادکست باکیفیت شامل: ضبط‌کننده‌ صدا، میکروفن، فوم اکوستیک و نرم‌افزاری برای ادیت و تدوین نهایی فایل صوتی است. از طریق نرم‌افزار باید نویزهای اضافی را گرفت و صداهای اضافی را حذف کرد. فایل نهایی باید کم‌ترین ایراد را داشته باشد. با وجود بی‌شمار پادکستی که هر روز منتشر می‌شوند، نباید انتظار داشته باشید که در مدت زمان کوتاهی پادکست شما هم شناخته شود و مورد استقبال قرار گیرد. باید برای تبلیغ آن برنامه‌ریزی داشته باشید و با صبر و شکیبایی در مسیری که برنامه‌ریزی کرده‌اید، جلو بروید.

پادکست‌هایی در حوزه کتاب

پادکست‌هایی که در حوزه کتاب و نشر ساخته می‌شوند، طرفداران زیادی دارند. سازنده‌های پادکست به شکل‌های مختلفی به سراغ این موضوع رفته‌اند. گاهی کل یک پادکست به معرفی و توضیح یک کتاب اختصاص داده می‌شود و گاهی در هر قسمت از پادکست چند کتاب معرفی می‌شود. پادکستر یا سازنده پادکست می‌تواند تحلیل یا نقد خودش را در کنار معرفی کتاب ارائه دهد و یا با دعوت از مهمان‌های مختلف از آنها بخواهد نظرشان را درباره کتاب‌های موردنظر با مخاطبان پادکست در میان بگذارند.

پادکست کتاب‌پاد یکی از پادکست‌هایی است که در هر قسمت با تمرکز بر یک موضوع، به معرفی چند کتاب می‌پردازد.

ایده‌گستران که حامی مالی پادکست «کتاب‌پاد» است، این آمادگی را دارد که ساخت پادکست را در راستای معرفی برند و کسب‌وکار شما انجام دهد.

در صورتی‌ که مایل به ساخت پادکست هستید، در واتساپ پیام داده و یا تماس بگیرید: 

ادمین پشتیبانی

پشتیبان سایت

دیدگاه کاربران



ورود به سیستم جهت ثبت نظر