چطور تقویم محتوا بسازیم؟

 آخرین بروزرسانی: 1401/03/28

وقتی برای تبلیغ کسب‌وکارتان برنامه‌ریزی می‌کنید، باید برای محتوایی که قرار است از طریق آن مخاطبان را جذب کرده و برندتان را تبلیغ کنید هم نقشه بکشید.

همه استراتژی‌ها و برنامه‌های تبلیغات و فروش وقتی اثرگذارند که با محتوایی باکیفیت همراه شوند. محتوا همیشه اولین قدم برای اجرای درست استراتژی‌های بازاریابی و فروش است. پس برای تهیه محتوا هم باید برنامه و تقویم منظمی داشته باشید و پس از آن به شیوه‌‌های تبلیغاتی و دیجیتال مارکتینگ فکر کنید.

تقویم محتوایی چیست؟

تقویم محتوا یک برنامه مشخص و منظم است که به شما می‌گوید هر روز باید چه محتوایی را با چه هدفی و در کجا منتشر کنید. این تقویم می‌تواند به صورت ماهانه و براساس اهداف و برنامه‌های درازمدت و کوتاه مدت هر کسب‌وکاری تنظیم شود. اعضای تیم دیجیتال مارکتینگ می‌‌توانند با توجه به مناسبت‌های مختلفی که در تقویم محتوایی درج می‌شود به طراحی برنامه‌های متنوع بپردازند و برای کمپین‌های تبلیغاتی برنامه‌ریزی کنند.

درج مناسبت‌ها و روزهای مهم در تقویم محتوا

اگر به تقویم سالانه نگاهی بیندازید، متوجه می‌شوید که تقریباً برای هر روز یک مناسبت خاص وجود دارد. اگر قرار باشد در ساخت تقویم محتوا برای کسب‌وکارتان به تمام این مناسبت‌ها توجه کنید، شاید از هدف مهمی که دارید، دور شوید. این تقویم قرار است به شما کمک کند که کسب‌وکارتان را معرفی کرده و مشتریهای بیشتری را به سمت خودتان جلب کنید.

بنابراین توجه به مناسبتهای بی‌ربط به حوزه کسب‌وکارتان بی‌نتیجه است. از بین مناسبت‌های مختلف تقویم، آنهایی را انتخاب کنید که می‌توانند بهانه‌ای برای دیده شدن کسب‌وکارتان باشد. مثلاً اگر یک فروشگاه آنلاین کتاب و محصولات فرهنگی دارید، می‌توانید به روز تولد نویسندگان و هنرمندان کشوری و جهانی توجه کنید و در هر کدام از این روزها محتوا تهیه کرده و یا کمپینی اجرا کنید.

انتخاب نوع پلتفرم و محل انتشار

بعد از استخراج مناسبت‌های مهم و رویدادهای مرتبط با کسب‌وکارتان می‌توانید تعیین کنید که قرار است چه تعداد محتوا در چه تعداد از روزهای هفته منتشر شود. همانطور که می‌دانید علاوه بر روزهای مناسبتی، باید برای روزهای دیگر هفته هم برنامه‌ریزی کرده و آنها را در تقویم مشخص کنید. مثلاً شاید بخواهید درباره اخبار فروشگاه‌تان اطلاع‌رسانی کنید و یا از خدمات خاصی که به مشتریان وفادارتان ارائه می‌دهید، صحبت کنید. پس باید برای انتشار این نوع از محتوا هم در تقویم جایی در نظر بگیرید.

در کنار اینها مهم است که مشخص کنید هر محتوایی قرار است در چه پلتفرمی (اینستاگرام، توئیتر، وبلاگ و...) منتشر شود. تعیین تمام این موارد در ساخت تقویم تولید محتوا اهمیت دارد؛ چون باعث می‌شود قبل از شروع کار، چشم‌انداز دقیقی از آینده داشته باشید.

ساخت تقویم محتوا چه مزیت‌هایی دارد؟

شاید با خودتان بگویید که وضعیت کسب‌وکارتان بدون داشتن تقویم محتوایی هم روبه‌راه است و لزومی ندارد که برای ساخت تقویم محتوا خودتان را به زحمت بیندازید. پس شاید بد نباشد چند تا از مزیت‌های مهم ساخت تقویم محتوایی را با هم مرور کنیم:

اجرای منظم اهداف تبلیغاتی و فروش

تقویم تولید محتوا همواره به برنامه‌ها و استراتژي‌های شما نظم می‌دهد و باعث می‌شود همیشه در هر مسیری که هستید، چند قدم جلوتر باشید و بدانید قرار است چه اتفاقی بیفتد. چشم‌اندازی که تقویم محتوایی پیش‌رویتان می‌گذارد، باعث می‌شود که بهتر درباره برنامه‌های آینده تصمیم‌گیری کنید و کمتر دچار ضرر و زیان شوید.

کسب اعتبار از سوی مخاطبان فعلی

اجرای منظم تقویم محتوایی به شکل‌های مختلفی مثل انتشار پست و استوری در اینستاگرام، انتشار مطالب جذاب در وبلاگ و یا اجرای کمپین‌های مختلف آنلاین و آفلاین باعث کسب اعتبار از سوی مخاطبان فعلیتان می‌شود. مخاطبان با دنبال کردن شما در پلتفرم‌های مختلف درمی‌یابند که با کسب‌وکاری حرفه‌ای طرف هستند که برای مخاطبان احترام قائل است و در مسیری مشخص حرکت می‌کند.

بیشتر دیده شدن در شبکه‌های اجتماعی

پست‌های منظم در شبکه‌های اجتماعی باعث می‌شود که به مرور توجه سایر کاربران به شما و صفحه‌تان جلب شود. علاوه بر این، احتمال اینکه پست شما توسط دیگران شر (share) شود نیز به طرز قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌یابد. همه اینها در حالی است که بتوانید به طور پیوسته نظم خود را حفظ کنید و برای هر ماه، هفته و روز تقویم محتوایی داشته باشید.

اگر هنوز درباره تقویم محتوایی و یا به طور کلی تولید محتوا در شبکه های اجتماعی دچار مشکل هستید، ایده گستران می‌تواند در ساخت یک تقویم محتوایی باکیفیت و کاربردی به شما کمک کند.

در صورتی که مایل به دریافت خدمات دیجیتال مارکتینگ ایده هستید، در واتساپ پیام داده و یا تماس بگیرید: 

ادمین پشتیبانی

پشتیبان سایت

دیدگاه کاربران



ورود به سیستم جهت ثبت نظر