طراحی پرسونای مشتری

 آخرین بروزرسانی: 1401/03/28

برای اینکه بتوانید در زمینه افزایش فروش و سوددهی کسب‌وکارتان برنامه‌های مختلفی طراحی و اجرا کنید، باید در اولین قدم شناخت دقیق و درستی از مخاطبانتان داشته باشید.

در صورتی که مخاطبان را به درستی نشناسید، در گام‌های بعدی که برای توسعه کسب‌وکارتان پیش‌بینی کرده‌اید هم به مشکل برمی‌خورید. اما سؤال اینجاست که چطور می‌توان مخاطبان را به درستی شناخت و تصویر دقیقی از آنان داشت؟ پاسخ ساده است: با طراحی پرسونای مشتری. تعیین پرسونای مشتری به شما این امکان را می‌دهد که بدون اتلاف وقت و هزینه در مسیر جذب مشتری و افزایش فروش حرکت کنید.

تعریف پرسونای مشتری

پرسونای مشتری یک شخصیت فرضی است از مشتری ایده‌آل خدمات و محصولات شما. ویژگی‌هایی که به پرسونا نسبت می‌دهید در بخش قابل‌توجهی از مخاطبان شما وجود دارد. این ویژگی‌ها می‌تواند شامل ترجیحات و انتظارات، الگوهای فکری، طبقه اجتماعی و ... باشد. این جزئیات شامل مواردی است که به ارائه بهتر خدمات و محصولات شما کمک می‌کند. مثلاً سن و یا جنسیت برای بسیاری از کسب‌وکارها عامل تعیین‌کننده‌ای است. به عنوان مثال در صورتی که شما فروشگاه لوازم آرایشی و بهداشتی داشته باشید، می‌دانید که بیش از نیمی از مخاطبان شما خانم‌ها هستند.

گام اول طراحی پرسونا

برای طراحی پرسونای مشتری به شیوه‌ای صحیح باید اطلاعات و داده‌های مستند و دقیقی جمع‌آوری کنید. اگر پیش از این مشتریهایی داشته‌اید که از خدمات و محصولات شما استفاده کرده‌اند، می‌توانید اطلاعات آنها را با دقت بررسی کنید. دسته‌بندی اطلاعات و فهرست‌ کردن آنها می‌تواند راه را برایتان ساده‌تر کند. سن، جنسیت، سطح تحصیلات و در صورتی که فروش آنلاین دارید، شهر و موقعیت جغرافیایی مشتریها را مشخص کنید.

رقبایتان چه مخاطبانی دارند؟

به مخاطبانی که با رقبایتان در ارتباطند نیز توجه کنید. ممکن است گروه‌هایی وجود داشته باشند که با رقبایتان در ارتباط باشند؛ اما شما کمتر به آنها توجه کرده باشید. از آنجا که شما و رقبایتان محصول یا خدمت مشابهی ارائه می‌کنید، گروه‌های هدفتان هم به هم شبیه است. پس می‌توانید مخاطبان آنها را هم بررسی و تحلیل کنید.

به دنبال اهداف و انگیزه‌های مخاطبان بگردید

برای طراحی پرسونا مشتری به این سؤال مهم فکر کنید که هدف مخاطبان از ارتباط با شما چیست؟ چرا باید خدمات شما را دریافت کنند و نه رقبایتان را؟ چه ویژگی‌هایی در کسب و کار شما به مخاطبان انگیزه می‌دهد؟ مزیت محصولاتتان چیست و چطور می‌تواند بر کیفیت زندگی یا شغل مخاطبان تأثیر بگذارند و کیفیت آن را بالا ببرند؟ جواب به این سؤالات می‌تواند تصویر پرسونا را در ذهنتان شفاف‌تر کند و باعث شود که نقاط کور را در فرایند طراحی پرسونا کشف کنید.

به تحلیل اطلاعات و داده‌هایتان بپردازید

تمام اطلاعاتی که جمع آوری کرده‌اید را به شکل شخصیتی فرضی درآورید و ویژگی‌های مشترکی که با تحلیل و بررسی استخراج کرده‌اید را برایش در نظر بگیرید. در طراحی پرسونا نباید به ویژگی‌هایی کلی اکتفا کنید. مثلاً مرد، ۴۰ ساله، متأهل، کارمند کافی نیست. باید بتوانید این پرسونا را به عنوان نماینده گروه بزرگی از مخاطبانتان به عنوان یک انسان واقعی طراحی و تجسم کنید.

برای این شخصیت یک اسم انتخاب کنید، ویژگی‌های برجسته‌اش را مشخص کنید و هدفش را از ارتباط با شما و کسب‌وکارتان تعیین کنید. اگر گروه مخاطبانتان گسترده است، می‌توانید سه شخصیت را در نظر گرفته و ویژگی‌هایش را طراحی کنید. مثلاً می‌توانید به این شیوه جلو بروید و اطلاعات این شخصیت‌ها را براساس داده‌های موجود و جمع‌آوری شده تکمیل کنید:

حامد، ۳۵ ساله، ساکن ...، شغل ...،

پارمیس ۲۲ ساله، ساکن ...، شغل ...،

تأثیر پرسونا مشتری در استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ

با تعیین پرسونای مشتری بهتر درک می‌کنید که مشتریانتان چطور فکر می‌کنند و از چه طریقی نسبت به دریافت خدمات و یا خرید محصولاتتان ترغیب می‌شوند و کدام دسته از استراتژی‌های فروش بر روی آنان اثر بیشتری دارد. مثلاً اگر با تعیین پرسونای مشتری بدانید که اغلب مخاطبان شما افرادی هستند که تبلیغات در فضای مجازی و با استفاده از روش اینفلوئنسر مارکتینگ رویشان اثر بیشتری دارند، دیگر کلی هزینه صرف طراحی بیلبورد و تبلیغات محیطی نمی‌کنید.

با طراحی پرسونا، تولیدمحتوا هدفمندتر می‌شود

وقتی مخاطبانتان را بشناسید براساس نیاز آنان به تولید و مدیریت محتوا و اجرای برنامه‌های بازاریابی و استراتژی‌های مارکتینگ می‌پردازید و احتمال اینکه در بین حجم زیادی از اطلاعات و وجود رقبای بی‌شمار، مخاطبان محتوای شما را دریافت کنند بالاتر می‌رود. با شناخت مخاطبان می‌توانید مشکلات آن‌ها را شناسایی کرده و خدمات و محصولاتتان را به عنوان راه‌حل به آنان ارائه دهید.

ادمین پشتیبانی

پشتیبان سایت

دیدگاه کاربران



ورود به سیستم جهت ثبت نظر