معرفی نرم افزار کافه رستوران ایده

 آخرین بروزرسانی: 1401/03/28

نرم افزار کافه رستوران ایده نرم‌افزاری است با قابلیت‌های متعدد که کسب‌وکارهای مختلف می‌توانند به فراخور نیازشان از آن استفاده کنند.

کافه‌ رستوران‌ها، کافه کتاب‌ها و کافه‌ها چه به صورت مستقل و چه به صورت زنجیره‌ای می‌توانند از امکانات این نرم‌افزار بهره‌مند شوند. در صورتی که کافه کتاب‌ دارید و از نرم‌افزار فروش ایده استفاده می‌کنید، این نرم افزار به راحتی با نرم‌افزار فروش هماهنگ شده و می‌توانید از امکان مدیریت یکپارچه این دو نرم‌افزار بهره‌مند شوید. در غیر این صورت نرم افزار شامل بخش مجزایی برای حسابداری هم می‌شود. اگر مایلید برای بهبود ارائه خدمات به مشتریان خود و همچنین سهولت در برنامه‌ریزی‌های کاری و مدیریتی از یک نرم‌افزار کاربردی استفاده کنید، پیشنهاد ما نرم افزار کافه رستوران ایده است. در این مطلب شما را با ویژگی‌های این نرم‌افزار بیشتر آشنا می‌کنیم.

قدم اول مدیریت کافه

یکی از اولین قدم‌ها برای مدیریت کافه تعریف میزها، میزبان‌ها یا گارسن‌ها و تنظیم دسته‌بندی برای محصولات است. نرم افزار کافه رستوران ایده به شما امکان می‌دهد براساس چینش میزها در کافه، هر میز را تعریف کرده و شماره‌گذاری کنید. شما می‌توانید وضعیت میزها را در سه حالت: آزاد، اشغال، در حال تسویه قرار دهید. همچنین میزهای رزرو شده هم در صفحه اصلی نرم‌افزار قابل مشاهده هستند. گارسن‌ها نیز براساس نیروهای موجود در کافه تعریف می‌شوند. شما می‌توانید از مسیر «تنظیمات»، «تعاریف پایه» قدم اول در مدیریت کافه را بردارید.

ثبت مواد اولیه و محصولات

ثبت مواد اولیه مثل شکر، روغن، پنیر پیتزا و... به صورت مجزا انجام شده و همچنین انبار مستقلی هم برای آنها وجود دارد. در ثبت مواد اولیه واحد شمارش می‌تواند تعداد، وزن به گرم و یا میلی‌لیتر باشد. مثلاً اگر نیم لیتر شیر خریده باشید، می‌توانید حجم آن را هم وارد کنید.

محصولاتی که خودتان در کافه یا کافه رستوران تهیه می‌کنید نیز به صورت دقیق ثبت و دسته‌بندی می‌شوند. مثلاً شما محصولی را با عنوان «قهوه ترک» ثبت می‌کنید. پس از آن با تعریف یک دسته‌بندی مثل «نوشیدنی‌های گرم» می‌توانید قهوه ترک را در این دسته قرار دهید. دسته‌بندی محصولات را خودتان تعیین کنید و برای هر دسته از محصولات از رنگ‌های موجود در نرم‌افزار استفاده کنید و به هر دسته رنگ مشخصی اختصاص دهید. در حین اضافه کردن محصول به هر کدام از دسته‌های تعریف شده، می‌توانید جزئیات بیشتری را در بخش «توضیحات» وارد کنید. مثلاً برای نوشیدنی می‌توانید گزینه‌های جزئی‌تری مثل نوشیدنی با یخ، نوشیدنی گرم، پیتزا با پنیر اضافه و... را اضافه کنید تا گارسن‌ها در حین سفارش گرفتن از مشتری این گزینه‌ها را در صورت انتخاب مشتری، تیک بزنند.

تفکیک چاپگرها؛ بهبود کیفیت خدمت‌دهی

هر سفارشی که در کافه رستوران ثبت می‌شود، شامل چند نوع محصول مختلف است. مثلاً یک قهوه ترک، یک پیتزا، یک آب معدنی و یک برش کیک شکلاتی. هر کدام از این محصول در یک دسته مختلف قرار گرفته‌اند؛ بنابراین توسط افراد مختلفی در کافه رستوران آماده می‌شوند. اختصاص چاپگرهای مختلف به هر بخش باعث می‌شود که کارکنان سفارشاتی را دریافت کنند که خودشان مسئول آماده سازی آنها هستند. مثلاً اگر چاپگری مخصوص آشپزخانه و چاپگری مخصوص بخش نوشیدنی‌های گرم باشد، کارکنان بخش آشپزخانه از یک سفارش فقط بخش مرتبط با خود را دریافت می‌کنند و مشغول تهیه پیتزا می‌شوند. کارکنان بخش نوشیدنی‌های گرم هم از سفارش فوق فقط قهوه ترک را دریافت می‌کنند. این ویژگی لزوماً برای کافه رستوران‌هایی که چند بخش مجزا برای آماده سازی محصولات دارند، قابل اجرا نیست؛ بلکه شما می‌توانید در یک آشپزخانه هم چند چاپگر متفاوت قرار دهید تا تقسیم بندی کارها با سهولت بیشتری انجام شود و سفارشات با سرعت بیشتری آماده شوند. در ساعات شلوغ و در کافه‌ رستوران‌های پر رفت‌وآمد این ویژگی تا حد قابل توجهی خدمات‌دهی را تسریع می‌کند.

فرمول تولید محصول

یکی از ویژگی‌های مهم نرم افزار کافه رستوران ایده بخش «فرمول تولید محصول» است. شما می‌توانید فرمول تولید هر کدام از محصولات موجود در کافه را در این نرم‌افزار وارد کنید. مثلاً بنویسید آفوگاتو از چه موادی تشکیل شده و چقدر از هر کدام مصرف شده است. در فرمول تولید محصول مواد تشکیل دهنده به تفکیک وزن و حجم به همراه قیمت دقیق خرید آنها قابل ثبت هستند. این قابلیت به شما کمک می‌کند تا قیمت محصول تولید شده را برآورد کنید. علاوه بر این شما می‌توانید در فاکتور صندوق محصول را وارد کرده و تأیید ‌کنید. در این حالت حواله تولید محصول از مواد اولیه صادر می‌شود و مواد استفاده شده به طور خودکار از انبار کسر می‌شود. بنابراین شما در جریان موادی که از انبار در حال اتمام هستند نیز قرار می‌گیرید.

اهمیت تعدیل انبار

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم می‌توانید در نرم‌افزار کافه رستوران دو انبار مستقل برای مواد اولیه و محصولات تولید شده تعریف کنید. هر دوی این انبارها امکان خرید، مرجوعی و تنظیم موجودی یا تعدیل انبار دارند. اما تعدیل انبار در چه مواقعی به کار می‌رود؟ فرض کنید برای کافه رستوران مقداری گوجه فرنگی خریده‌اید اما بعد از مدتی متوجه می‌شوید مقدار قابل توجهی از آنها کپک زده‌اند و باید آنها را به عنوان ضایعات دور بریزید. شما می‌توانید کاهش موردی موجودی انبار را بزنید و مقدار ضایعات را از انبار تعدیل کنید. مقدار این مواد از انبار کسر می‌شود.

دریافت آسان سفارش

مسئول ثبت سفارش در کافه یا کافه رستوران می‌تواند به سادگی هر محصولی که مشتری سفارش می‌دهد را با جستجو پیدا و ثبت کند. در صورتی که مانتیور لمسی باشد، اضافه کردن محصول با دکمه‌های (+) و (-) انجام می‌شود. شما می‌توانید اطلاعات و جزئیات هر سفارش را نیز ثبت کرده تا آماده کردن و تحویل سفارش به بهترین شکل ممکن انجام شود. به عنوان مثال می‌توانید گارسن، شماره میز، سالن یا بیرون‌بر بودن سفارش را مشخص کنید.

بخش خریدار در فاکتور مشتری

بعضی از افراد فاکتور مخصوص می‌خواهند که لازم است آن را به نام شرکت و یا نامی دیگر صادر کنیم. در فاکتوری که نرم افزار کافه رستوران ایده ارائه می‌دهد، بخش ویژه‌ای به نام بخش خریدار وجود دارد. شما می‌توانید در صورت تقاضای مشتری نام مورد نظر آنها را در این بخش ثبت کنید.

بخش انعام در فاکتور مشتری

با توجه به اینکه امروزه کمتر کسی پول نقد همراه خود دارد، در بخش فاکتور قسمتی هم به انعام اختصاص داده شده است. ممکن است مشتری بخواهد به گارسن خاصی انعام بدهد. شما می‌توانید مبلغ انعام را با نام گارسن ثبت کنید. این مبلغ به هزینه سفارش اضافه می‌شود.

رزرو میز با هشدار زمان

مشتریان شما می‌توانند برای روز و ساعت مشخصی، میزی را رزرو کنند. شما می‌توانید رزرو میز را با استفاده از نرم افزار کافه رستوران ایده انجام دهید. تاریخ و ساعت موردنظر مشتری را ثبت کرده و در صورتی که لازم است کار خاصی در کافه انجام شود، در بخش توضیحات موارد لازم را وارد کنید. به عنوان مثال هشتم بهمن ماه، ساعت هفت بعدازظهر میز شماره چهار را رزرو کرده و در بخش توضیحات انجام بادکنک‌آرایی را ثبت کنید. برای میز رزرو شده ساعت هشداری هم تعیین کنید تا قبل از رسیدن به زمان موردنظر به شما اطلاع دهد. به‌عنوان مثال یادآوری هشدار را یک ساعت قبل تعیین کرده تا بتوانید موارد لازم را در کافه اجرا کنید.

اتصال به باشگاه مشتریان ایده

این نرم افزار می‌تواند با نرم افزار باشگاه مشتریان هماهنگ شود. این قابلیت به بسیاری از کسب‌وکارها کمک کرده تا بتوانند مشتریهای گذری را به مشتریهای وفادار تبدیل کنند. مثلاً ارسال انواع کد تخفیف و یا پیام‌های مناسبتی و ... یا اهدای کد تخفیف به گروه خاصی از اعضای باشگاه مشتریان می‌تواند به افزایش مشتری منجر شود. بسیاری از کسب‌وکارها ترجیح می‌دهند این دو نرم افزار را با هم داشته باشند تا بتوانند از امکاناتی که باشگاه مشتریان در اختیارشان قرار می‌دهد در راستای استراتژی‌های افزایش فروش در کافه‌شان استفاده کنند.

گزارش‌های نرم افزار کافه رستوران ایده

از بخش حسابداری نرم‌افزار کافه رستوران ایده می‌توانید انواع گزارش‌ها را دریافت کنید. در ادامه به چند گزارش کاربردی از میان این گزارش‌ها می‌پردازیم:

  • گزارش کالاهای پرفروش: شما می‌توانید این گزارش را براساس تعداد محصولات، مبلغ آنها و به تفکیک واحدهای کاری خود دریافت کنید.    
  • گزارش خالص فروش به تفکیک کالا: این گزارش به شما می‌گوید در یک بازه زمانی مشخص چه کالاهایی را از کدام دسته، با چه قیمتی و به چه تعداد فروخته‌اید.
  • گزارش گردش کالا و مواد: یک کالا یا ماده را انتخاب کرده تا گردش آن را مشاهده کنید. این گزارش می‌گوید از این کالا کی فروش زده‌ایم، به چه تعداد، با چه قیمتی، کی انبارگردانی شده و در طول زمان چه اتفاقات مختلفی برایش افتاده است.
  • گزارش وضعیت میزها: این گزارش می‌گوید در بازه زمانی مشخص میانگین زمان استفاده و مجموع زمان استفاده از هر میز چقدر بوده است.
در صورتی‌ که مایل به خرید نرم‌افزار کافه رستوان ایده هستید، در واتساپ پیام داده و یا تماس بگیرید: 

ادمین پشتیبانی

پشتیبان سایت

دیدگاه کاربران



ورود به سیستم جهت ثبت نظر