اهمیت رنگ در طراحی سایت

 آخرین بروزرسانی: 1401/03/23

طراحی حرفه‌ای وبسایت به عوامل زیادی وابسته است. اما یکی از این عوامل که کم‌تر مورد توجه قرار می‌گیرد انتخاب رنگ و دقت در ترکیب‌بندی رنگ‌هایی است که باید در وبسایت استفاده شود.

ممکن است شما هم تا به حال به قدرت رنگ‌ها و اثرشان بر روی مخاطب فکر نکرده باشید؛ اما حقیقت این است که رنگ‌های به‌کار رفته در طراحی سایت می‌تواند زمان ماندن کاربر در سایت، ترغیب او به بررسی بیشتر محصولات و صفحات سایت و حسی که از برند و سایتتان دریافت می‌کند را تعیین ‌کند.

رنگ‌های اصلی سایت حس‌های مختلفی در کاربران ایجاد می‌کند و بر روی تصویری که از برندتان در ذهنشان می‌سازند نیز مؤثر است. با این توضیح کوتاه، حتماً به این نتیجه رسیده‌اید که انتخاب پالت‌ رنگی برای طراحی وبسایت قواعد مشخصی دارد. در ادامه این مطلب به نکات اصلی برای انتخاب پالت رنگی و اثرگذاری رنگ‌ها و تأثیر آن‌ها بر روی کاربران سایت می‌پردازیم:

رنگ‌های سرد و گرم و معنای آنها

طیفی از رنگ‌های گرم شامل قرمز، نارنجی و زرد می‌توانند احساس انرژی و نشاط را در مخاطب ایجاد کنند. استفاده از این رنگ‌ها در بنرهای مناسبتی و تبلیغاتی می‌تواند توجه را به خود جلب کند. اگر قرار است یک کمپین تبلیغاتی اجرا کنید و در وبسایتتان بنری برای آن طراحی کنید به ترکیب رنگ‌های گرم در طراحی آن فکر کنید. اما استفاده از این رنگ‌ها برای صفحات اصلی سایت چشم مخاطب را اذیت می‌کند. چون نگاه کردن به این رنگ‌ها به مدت طولانی‌تر باعث خستگی چشم می‌شود.

رنگ آبی، سبز و بنفش در خانواده رنگ‌های سرد قرار می‌گیرند. این رنگ‌ها باعث احساس آرامش در مخاطب می‌شود. رنگ آبی با احساس قدرت و رنگ سبز با حس رشد و تازگی همراه است. علاوه بر این میزان تیرگی یا روشنی هر کدام از این رنگ‌ها می‌تواند حس متفاوتی ایجاد کند. مثلاً آبی روشن حس دوستانه‌تر و صمیمانه‌تری نسبت به آبی تیره دارد. 

چطور رنگ‌های مناسب سایتمان را پیدا کنیم؟

شاید حالا که با معنا و اثر متفاوت هر رنگ بیشتر آشنا شده‌اید، تصمیم‌گیری برای انتخاب رنگ به نظرتان دشوارتر بیاید. اما نگران نباشید چون حساسیت به خرج دادن برای انتخاب پالت رنگی سایتتان می‌تواند به نتایج خوبی ختم شود. شاید یکی از اولین عوامل تعیین کننده در این انتخاب، توجه به مخاطبان برندتان باشد. بهتر است خودتان به این سؤال جواب دهید که مخاطبان اصلی شما چه کسانی هستند؟

آیا به گروه اجتماعی خاصی تعلق دارند؟ رده سنی‌شان چقدر است؟ مثلاً مخاطبان سایت فروش کتاب کودک و نوجوان اغلب والدین هستند، اما مخاطبان وبسایت فروش کتاب‌های کمک آموزشی، نوجوانان و دانش‌آموزان هستند. تفاوت در مخاطبان می‌تواند به تصمیم‌های متفاوتی برای انتخاب پالت رنگی منجر شود.

می‌خواهید مخاطب چه احساسی از برندتان بگیرد؟

وقتی با طراحان سایت و گرافیست‌ها درباره طراحی وبسایت‌تان صحبت کنید، ممکن است از شما درباره پرسونای برندتان بپرسند. دوست دارید چه تصویری از برندتان در ذهن مخاطب ثبت شود؟ کسب‌وکارتان را جوانِ پرانرژی و خلاقی می‌بینید که می‌تواند ارتباطی صمیمانه با مخاطبانش داشته باشد، یا فردی جدی، دقیق و سختکوش است که تمام کارهایش برنامه‌ریزی شده است؟

در مورد اول می‌توانید از طیف رنگ‌های سبز و در مورد دوم از آبی تیره در زمینه‌ای سفید استفاده کنید. در صورتی که هنوز پرسونایی برای برندتان طراحی نکرده باشید، شاید وقتش رسیده باشد که این کار را انجام دهید. اگر تصور خودتان از برندتان شفاف نباشد، در شناسایی مخاطب، طراحی سایت و حتی طراحی برنامه‌ها و استراتژی‌های فروش هم با مشکل روبه‌رو می‌شوید.

تعادل را رعایت کنید

تعداد رنگ‌هایی که برای پالت رنگی برندتان انتخاب می‌کنید، بهتر است بیشتر از پنج تا نشود. دلیلش این است که تعداد زیاد رنگ حواس کاربر را پرت کرده و وبسایت را بیش از حد شلوغ می‌کند. البته این قانونی تغییرناپذیر نیست و می‌تواند استثنائاتی داشته باشد. مثلاً خیلی از وبسایت‌های فروش اسباب‌بازی و یا وبسایت‌ مهدکودک‌ها تلاش می‌کنند با اضافه کردن رنگ‌های بیشتر، فضای وبسایت را شادتر کنند. با این حال توصیه ما حفظ تعادل است. درست است که رنگ‌ها در طراحی سایت اهمیت دارند؛ اما باید تعادل را رعایت کرد. ضمن اینکه باید به ترکیب و هارمونی رنگ‌ها هم توجه کنید. رنگ‌هایی انتخاب کنید که همنشینی‌شان ترکیب زیبایی ایجاد کند و باعث جلب توجه کاربر و اثرگذاری بر او شود. 

مشتری‌های ایده‌گستران بیشتر از چه رنگ‌هایی استفاده می‌کنند؟

اغلب مشتری‌های ایده‌گستران طراحی وبسایت خود را براساس رنگ‌های سازمانی‌شان انجام می‌دهند. در این مرحله ارتباطی بین بخش تولید و طراحی ایده‌گستران و مشتریان برقرار شده و تبادل نظر انجام می‌شود. پس از آن مشتری درباره رنگ‌های سازمانی و همچنین پیشنهادات خود برای رنگ‌بندی سایت پیشنهاداتی ارائه می‌کند. در نهایت طراحی سایت با مشورت طراحان سایت و مشتریان رنگ‌ها، بخش‌ها و سایر جزئیات مربوط به طراحی سایت قطعی می‌شود.

ادمین پشتیبانی

پشتیبان سایت

دیدگاه کاربران



ورود به سیستم جهت ثبت نظر