درباره گواهینامه اس اس ال چه می دانید؟

 آخرین بروزرسانی: 1401/03/28

تأمین امنیت کاربران و مشتریان یکی از مهم‌ترین وظایف کسب‌وکارهای آنلاین است. در این مطلب با تأکید بر این موضوع، هر چیزی که باید درباره گواهینامه SSL بدانید را با شما در میان می‌گذاریم؛

گواهینامه اس اس ال راهی برای تأمین امنیت سایت شماست. همان‌طور که می‌دانید امنیت سایت موضوعی است که کسب‌وکارهای معتبر به آن توجه بسیاری دارند. برای کسب‌وکارهای معتبر مهم است که امنیت کاربران از لحظه ورود به سایت تا انجام فرایند خرید و درج اطلاعات و در نهایت ثبت سفارش و خروج از سایت حفظ شود. از طرفی کاربران هم حاضر نیستند به سایت‌هایی سر بزنند که امنیت بالایی ندارند و احتمال سرقت اطلاعات در آنها بالاست.

بنابراین امنیت سایت موضوعی دو طرفه است که هم صاحب کسب‌وکار آنلاین و هم مشتریان/ کاربران باید به آن توجه داشته باشند. اما چطور می‌توانیم این امنیت را فراهم کنیم؟ از چه طریق می‌توانیم مطمئن باشیم که اطلاعات مشتریانمان محفوظ می‌ماند و افشا نمی‌شود؟

بدون شک مطمئن‌ترین راهی که می‌تواند امنیت وب‌سایت‌مان را تضمین کند، داشتن گواهینامه SSL است. در ادامه مطلب به تعریف و بررسی انواع این گواهینامه همراه با مزایای دریافت آن می‌پردازیم.

گواهینامه SSL چیست؟

SSL که مخفف Secure Socket Layer است، به برقراری ارتباطی امن و مطمئن بین کاربر و سرور سایت کمک می‌کند. این امنیت از طریق رمزگذاری اطلاعاتی که بین کاربران و سرور منتقل می‌شود، ایجاد می‌گردد. فرایند رمزگذاری داده‌ها باعث می‌شود که دسترسی به اطلاعات کاربران برای هکرها سخت شود و سرقت اطلاعات به سادگی انجام نگیرد.

چه سایت‌هایی گواهینامه SSL دارند؟

یکی از ساده‌ترین راه‌های تشخیص وب‌سایت‌هایی که گواهینامه اس اس ال دارند، سایت‌هایی هستند که آدرسشان به‌جای HTTP با HTTPS شروع می‌شود. در مرورگر می‌توان کنار HTTPS یک قفل سبز رنگ را هم دید. «S» اضافه شده به HTTP مخفف کلمه Secure به‌معنای امنیت است. آیا تا به حال به این دو کلمه در آدرس‌بار مرورگرتان دقت کرده‌اید؟ برایتان پیش آمده که در قسمت آدرس‌بار مرورگرتان به جای قفل سبز رنگ، یک ضربدر قرمز رنگ ببینید و یا با خطای امنیتی مواجه شوید؟ ضربدر قرمز رنگ در آدرس‌بار نشانه‌ میزان امنیت کم آن سایت است، بنابراین ممکن است هر گونه اطلاعاتی که در این‌گونه سایت‌ها ثبت می‌کنید، به سرقت برود.

دسته‌بندی گواهینامه SSL

گواهینامه SSL براساس خدماتی که به صاحبان وب‌سایت‌ها ارائه می‌دهد، انواع مختلفی دارد:

  • گواهینامه سنجش دامنه (DV): حرف D در اینجا مخفف Domain است. به این نوع گواهینامه SSL استاندارد هم گفته می‌شود. این نوع از SSL تنها دامنه سایت‌ها را مورد سنجش قرار می‌دهد و اطلاعات حقیقی یا حقوقی صاحب وبسایت را بررسی نمی‌کند. به همین دلیل دریافت این SSL بسیار ساده بوده و قیمت آن نیز نسبت به انواع دیگر کمتر است.
  • گواهینامه سنجش سازمان (OV): حرف O در اینجا مخفف Organization به معنی سازمان است. برای دریافت این گواهینامه باید اطلاعات دقیق سازمانی که برای این نوع از SSL درخواست داده به طور دقیق بررسی شود تا مشخص شود که این سازمان‌ها رسمی و تأیید شده هستند. پس از انجام این مراحل، سازمان مربوطه گواهینامه SSL (OV) را دریافت می‌کند.
  • گواهینامه سنجش گسترده (EV): حرف E در اینجا مخفف Extended به معنای گسترده است. به این نوع گواهینامه SSL پیشرفته هم گفته می‌شود؛ چون فرایند بررسی آنها دقیق‌تر بوده و در نهایت این نوع از SSLها باعث فعال شدن و نمایش نوار یا قفل سبز رنگ در قسمت آدرس‌بار مرورگر می‌شود. بنابراین می‌توان گفت که اس اس ال پیشرفته نسبت به انواع دیگر آن، اعتماد بیشتری را به خود جلب کرده و همچنین از امنیت بالاتری هم برخوردار است.

چرا به گواهینامه SSL نیاز دارید؟

گواهینامه SSL به خصوص برای سایت‌هایی که امکان خرید آنلاین در آنها فراهم است، ضروری بوده و نگرانی کاربران را نسبت به خرید آنلاین کم می‌کند. این گواهینامه می‌تواند امنیت تراکنش‌های مالی و همچنین ورود به سیستم و انتقال اطلاعات را حفظ کرده و مانع از سودجویی هکرها شود. اما مزیت دیگری که ممکن است صاحبان کسب‌وکارهای آنلاین از آن بی‌خبر باشند، اهمیت SSL برای گوگل است. چرا که داشتن این گواهینامه به ارتقای رتبه سایت در گوگل کمک می‌کند و باعث می‌شود سایت شما در صفحه نتایج گوگل بالا برود. شما می‌توانید همین حالا از طریق سازمان‌های معتبری که گواهینامه SSL را ارائه می‌دهند، برای حفظ امنیت وبسایتتان اقدام کنید.

کدام گواهینامه SSL برای کسب‌وکار شما مناسب است؟

سایت‌هایی که تنها جنبه اطلاع‌رسانی دارند و یا شخصی بوده و نیازی به دریافت اطلاعات از سوی کاربران ندارند، می‌توانند گواهینامه اس اس ال استاندارد را دریافت کنند. این نوع گواهینامه از نظر هزینه، به‌صرفه‌تر از انواع دیگران بوده و همچنین به صورت فوری و سریع صادر می‌شود. اما سایت‌هایی که از طریق آنها خرید آنلاین صورت می‌گیرد و یا کاربران باید در آنها عضو شوند، بهتر است نسبت به دریافت گواهینامه اس اس ال پیشرفته اقدام کنند.

یک وبسایت حرفه‌ای چگونه به شما کمک می‌کند؟ برای مشاهده پاسخ آن به لینک فروشگاه آنلاین ایده در سایت شرکت ایده گستران مراجعه نمایید.

ادمین پشتیبانی

پشتیبان سایت

دیدگاه کاربران



ورود به سیستم جهت ثبت نظر