اهمیت شبکه های اجتماعی در جذب مخاطب

 آخرین بروزرسانی: 1401/02/24

مدیریت شبکه‌های اجتماعی نقش بسیار مهمی در معرفی یک برند و همچنین جذب مخاطب و تبدیل کاربر به مشتری دارد.

اگر بتوانید به شکلی هوشمندانه در شبکه‌های اجتماعی فعالیت کنید، هم مشتری‌های تازه‌ای پیدا می‌کنید و هم برندتان به نامی آشنا در میان مخاطبان و کاربران تبدیل می‌شود. امروزه انواع کسب‌وکارهای از نوپا گرفته تا باتجربه و پیشکسوت در شبکه‌های اجتماعی مختلف حضور دارند و با استفاده از نیروهای متخصص در حوزه مدیریت شبکه‌های اجتماعی تلاش می‌کنند تا تصویر جذابی از برند خود در ذهن مخاطبان و کاربران شبکه‌های اجتماعی ایجاد کنند.

در واقع می‌توان گفت که در شبکه‌های اجتماعی بازار رقابت بین کسب‌وکارها حسابی داغ است. پس اگر بخواهید با رقبای خود وارد میدان رقابت شوید، باید از نظر محتوا، تصویر و شیوه معرفی خود و محصولاتتان خلاقیت زیادی به خرج دهید. باید بتوانید با شناخت مخاطبان و تحلیل آن‌ها استراتژی‌های مناسب جلب مخاطب را بیابید. فکر می‌کنید چطور می‌توان به این هدف دست یافت؟

فعالیت در کدام شبکه اجتماعی ضروری‌تر است؟

اولین سؤالی که برای هر کسب‌وکاری ایجاد می‌شود، این است که در کدام شبکه اجتماعی فعالیت کنیم. قبل از این به ضرورت حضور در همه‌ شبکه‌های اجتماعی اشاره کرده بودیم و گفتیم که بهتر است در همه شبکه‌های اجتماعی فعالیت کنید. چون احتمالاً در هر کدام مخاطبانی برای محصولات و خدمات شما وجود دارد.

اگر می‌خواهید به صورت متمرکز بر روی یک شبکه اجتماعی فعالیت داشته باشید، توصیه ما شناخت دقیق مخاطبان براساس محصولات و خدماتتان است. صرفاً به این دلیل که اینستاگرام پر از صفحات اختصاصی کسب‌وکارهای مختلف است، نمی‌توانید در آن به فعالیت بپردازید. ممکن است مخاطبان شما در جایی مثل لینکدین بیشتر حضور داشته باشند، پس منطقی است که شما هم در همان شبکه اجتماعی فعالیت بیشتری داشته باشید.

براساس نیاز مخاطبان محتوا تولید کنید

یکی از اولین قدم‌ها برای جذب مخاطب در شبکه‌های اجتماعی، تولید محتوای کاربردی و جذاب است. اگر بتوانید نیاز مخاطبان را بشناسید و در ضمن بدانید که محصولات شما دقیقاً کدام نیاز مخاطب را برآورده می‌کنند، می‌توانید براساس آن به تولید محتوا بپردازید. وقتی نیاز مخاطب را و معرفی محصولتان به شیوه‌ای جذاب به مخاطب ارائه شود، این حس در آن‌ها ایجاد می‌شود که می‌توانند نیازشان را از طریق محصولات شما برآورده کنند.

با مخاطبان تعامل داشته باشید

با شیوه‌ای مختلف سعی کنید مخاطبان خود را به تعامل وادار کنید. تعامل می‌تواند راه مناسبی برای شناخت بهتر و دقیق‌تر مخاطب، افزایش اعتماد آن‌ها نسبت به برندتان و جلب آن‌ها به سوی محصولات و خدمات‌تان شود. تعامل با مخاطب برای هر شبکه اجتماعی متفاوت است.

مثلاً در اینستاگرام می‌توانید کاربران را وادار کنید که برایتان کامنت بگذارند، در نظرسنجی‌های مختلفی که استوری می‌کنید شرکت کنند و یا نظراتشان را با دیگران به اشتراک بگذارید تا بدانند برایشان احترام قائلید.

در معرفی خودتان افراط و تفریط نکنید

در هر شبکه اجتماعی که هستید باید برای در معرفی خود تعادل را حفظ کنید. در صورتی که طبق استراتژی و برنامه پیش بروید، می‌‌توانید در کنار معرفی برند، محصولات و خدماتتان، محتوای مفید و کابردی در حوزه خود به مخاطبان آموزش دهید. مثلاً اگر سایت فروش کتاب و محصولات فرهنگی دارید، نویسندگان و هنرمندان را معرفی کنید، درباره موضوعات فرهنگی، هنری و حتی اجتماعی محتوای تصویری و ویدئویی تهیه و منتشر کنید.

مخاطبان وقتی فعالیت شما را در این عرصه‌ها ببینند نسبت به محصولات و خدماتتان نیز کنجکاو خواهند شد. آن وقت بدون اینکه نیاز باشد مدام خودتان را معرفی کنید، برای شناخت‌تان پیش قدم خواهند شد.

فروش از طریق شبکه‌های اجتماعی؛ آری یا نه؟

یکی از چالش‌های هر کسب‌وکاری این است که بعد از جذب مخاطب در شبکه‌های اجتماعی به فروش محصول در این فضا نیز اقدام کنند یا نه؟ پاسخ کلی به این سؤال اغلب یک «نه» قاطعانه است. چون فروش محصولات بهتر است از طریق وبسایت و با فراهم کردن شرایط امن در فرایند پرداخت هزینه از سوی مخاطبان و مشتریان باشد. اما شاید بتوانید در ابتدای مسیر کسب‌وکارتان با فروش از طریق شبکه‌ اجتماعی شروع کنید.

یادتان باشد که این شیوه فقط در ابتدای مسیر می‌تواند کمک کننده باشد. پس از آن و احتمالاً خیلی زود به این نتیجه می‌رسید که فروش از طریق اینستاگرام دردسرهای زیادی هم برای ما و هم برای مشتری‌هایتان دارد. بنابراین داشته سایتی با درگاه پرداخت امن و امکان ایجاد حساب کاربری برای هر مشتری شیوه‌ای منطقی و معتبر برای فروش محصول است.

ادمین پشتیبانی

پشتیبان سایت

دیدگاه کاربران



ورود به سیستم جهت ثبت نظر