نکاتی برای نوشتن کپشن در اینستاگرام

 آخرین بروزرسانی: 1401/02/26

نوشتن کپشن در اینستاگرام شکلی از تولید محتوای متنی است که قواعد و اصول خاص خودش را دارد؛ نمی‌توانید به همان شیوه که در مجله سایتتان مطلب می‌نویسید، برای صفحه اینستاگرام کسب‌وکارتان هم کپشن بنویسید.

گاهی بعضی از افراد به همان شیوه که برای صفحه شخصی‌شان متنی می‌نویسند، در حساب کاربری فروشگاهشان هم مطلب منتشر می‌کنند. شاید فکر کنید که این موضوع چندان مهم نیست؛ اما باید بدانید که نوشتن کپشن برای اینستاگرام اگر به صورت حرفه‌ای انجام شود می‌تواند به اتفاقات خوشایندی منجر شود. در این مطلب به نکاتی درباره کپشن‌نویسی می‌پردازیم.

کپشن اینستاگرام چیست؟

اولین قدم برای نوشتن کپشن این است که بدانید متنی که در اینستاگرام و در زیر عکس منتشر می‌شود، کپشن است. متن کپشن اینستاگرام می‌تواند بسته به نوع متن و محتوا با تعدادی ایموجی همراه شود. ضمن اینکه بهتر است در انتهای کپشن از هشتگ‌های مناسب هم استفاده کنید.

برای چه کسی کپشن می‌نویسید؟

همانطور که پیش از این در مطالب مختلف به ضرورت شناخت مشتریها اشاره کرده‌ایم، اینجا هم لازم است باز به این موضوع مهم برگردیم. اگر مخاطبانتان را شناخته باشید، تهیه الگویی برای نوشتن کپشن اینستاگرام چندان دشوار نیست. اگر مخاطبان را شناخته‌اید، نیمی از مسیر را طی کرده‌اید. حالا لازم است که براساس مخاطبان خود، چهارچوب‌های یک کپشن مناسب را تعیین کنید.

کپشن اینستاگرام باید مختصر و مفید باشد

درست است که مخاطبان می‌توانند نوع کپشن و شیوه ارائه محتوا را تعیین کنند؛ اما کپشن باید در هر صورت کوتاه، مختصر و مفید باشد. درست است که اینستاگرام به شما اجازه می‌دهد کپشنی با ۲۲۰۰ کاراکتر بنویسید ولی فکر می‌کنید مخاطبانتان حوصله چنین متن بلندی را داشته باشند؟ کپشن‌های طولانی مخصوص صفحه‌هایی است که متن محور هستند. این صفحه‌ها مخاطبان خاص خودشان را دارند؛ بنابراین نمی‌توانید حساب اینستاگرام کسب‌وکارتان را با چنین صفحه‌هایی مقایسه کنید.

مهمترین قسمت کپشن

اولین جمله کپشن مهمترین بخش آن است. شما باید بتوانید با اولین جمله کپشن مخاطبان را به خود جلب کرده، توجه آنها را به دست آورده و در نهایت پیام موردنظرتان را به آنها منتقل کنید. اگر کپشن با جمله‌ای غیرجذاب شروع شود، مخاطب بدون اینکه متن شما را بخواند، با بی‌تفاوتی از پستی که منتشر کرده‌اید، می‌گذرد.

برای خواندن کپشن، انگیزه ایجاد کنید

اگر قرار است درباره محصولتان حرف بزنید، کسب‌وکارتان را تبلیغ کنید و یا از خدماتتان حرف بزنید باید به مخاطبان صفحه‌تان انگیزه‌ای قوی بدهید تا کپشن‌هایتان را بخوانند. یک راه مناسب برای ایجاد انگیزه، این است که خودتان را جای مخاطب بگذارید و ببینید محصولات شما چه نیازهایی را در مخاطب برطرف می‌کند؟

کدام قسمت کسب‌وکارتان می‌تواند با زندگی مخاطبان در ارتباط باشد؟ آینده مخاطب با استفاده از محصولات شما، تغییر می‌کند و یا متحول می‌شود؟ توجه به این نکات در کپشن‌نویسی می‌تواند به مخاطب انگیزه کافی بدهد تا کپشن را مطالعه کند.

کال تو اکشن را فراموش نکنید

کال تو اکشن، شکلی از تعامل با مخاطبان است. شما می‌توانید در کپشن با پرسیدن سؤال یا نوشتن جمله‌ای درگیرکننده، مخاطب را به تعامل با خود وادار کنید. هدف کال تو اکشن گاهی تعامل مخاطب و واکنش نشان دادن به محتوای پست و کپشن است و گاهی دعوتی به خرید از محصولاتتان. شما می‌توانید متناسب با کپشنی که نوشته‌اید این مسئله را مشخص کنید.

استفاده درست از هشتگ‌ها

بهتر است از تعداد زیاد هشتگ استفاده نکنید و همه هشتگ‌ها متناسب و درست انتخاب شده باشند. علاوه بر تناسب معنایی هشتگ‌ها، باید به کمیت آنها هم توجه کنید. هشتگ‌های پرطرفدارتر می‌توانند باعث بیشتر دیده شدن پست شما شوند. پس برای هر کپشن و پست هشتگ‌های مناسب را پیدا کنید. اینستاگرام هم هشتگ‌های مرتبط را به شما پیشنهاد می‌دهد؛ خوب است که آنها را هم بررسی کنید.

حتماً می‌دانید مدیریت شبکه‌های اجتماعی یکی از زیرمجموعه‌های دیجیتال مارکتینگ بوده که شرکت ایده گستران آن را به صورت پکیج‌های جداگانه هم ارائه می‌دهد. 

در صورتی که مایل به دریافت بسته خدمات دیجیتال مارکتینگ ایده هستید، در واتساپ پیام داده و یا تماس بگیرید: 

ادمین پشتیبانی

پشتیبان سایت

دیدگاه کاربران



ورود به سیستم جهت ثبت نظر