راهنمای انتخاب نام دامنه

 آخرین بروزرسانی: 1401/03/28

انتخاب نام دامنه، قدم اول برای شروع کسب‌وکار آنلاین است. حتی پیش از اینکه نسبت به خرید سایت اقدام کنید، باید نام دامنه‌ای انتخاب کرده باشید.

نام دامنه مهم‌ترین معرف شما و کسب‌وکارتان در فضای مجازی است. بعد از انتخاب این نام، باید صفحات دیگرتان در سایر شبکه‌های مجازی را هم مشابه نام دامنه‌تان انتخاب کنید تا یکپارچگی کسب‌وکارتان حفظ شود. بنابراین مهم است که قدم اول را درست بردارید. اما برای انتخاب نام دامنه باید به چه نکاتی توجه داشت؟ نام دامنه چه اهمیتی دارد و چطور بر روی کسب‌وکار شما تأثیر می‌گذارد؟ ممکن است نام دامنه به بهبود رتبه سایت شما در گوگل کمک کند؟ در این مطلب به نکات مهمی که باید در انتخاب نام دامنه در نظر داشت، می‌پردازیم.

نام دامنه را کوتاه انتخاب کنید

هر چه نام دامنه‌ کوتاه‌تر باشد، ماندگاری آن در ذهن کاربران بیشتر خواهد بود. تصور کنید کاربری با جستجوی گوگل به سایت شما رسیده باشد و در همان اولین بار با نگاهی گذرا، سایتتان را رصد کرده باشد. اگر سایت شما توجه‌اش را جلب کرده باشد و بخواهد آن را به کسی معرفی کند و یا خودش به طور مستقیم آدرستان را در مرورگرش وارد کند، نام دامنه‌تان می‌‌تواند این فرایند را ساده کند. اگر نام دامنه‌ شما کوتاه و مختصر باشد، کاربر به سادگی آن را به یاد می‌آورد. نام‌های بلند هم از یاد می‌روند و هم نوشتن آن سخت است. ضمن اینکه ممکن است دامنه‌های مشابهی وجود داشته باشند که کاربر قبل از نوشتن کامل نامه دامنه شما، گوگل آنها را پیشنهاد دهد. بنابراین کاربر به جای سایت شما، به سایت‌هایی که دامنه مشابه شما دارند، سر می‌زنند.

نام دامنه‌ گویا و مرتبط باشد

نام دامنه باید واضح و گویا باشد و نیازی نباشد که درباره‌اش توضیحی بدهید. ضمن اینکه این نام باید با کسب‌وکارتان و حوزه‌ای که در آن فعالیت می‌کنید هم مرتبط باشد. هر چه نام دامنه به کسب‌وکارتان مرتبط‌تر باشد، کاربران بیشتر آن را به ذهن می‌سپارند و نسبت به آن حس بهتری خواهند داشت. ممکن است تصور کنید یک نام زیبا و جذاب بهتر از یک نام مرتبط و گویاست. درست است که زیبایی نام دامنه، اهمیت زیادی دارد اما نمی‌تواند تنها معیار انتخاب باشد. 

نام دامنه راحت خوانده و نوشته شود

نام دامنه باید راحت خوانده و تلفظ شود و نوشتن آن هم سخت و پیچیده نباشد. استفاده از کلمات انگلیسی که فهمیدن معنایشان نیاز به مراجعه به دیکشنری داشته باشد، احتمالاً کاربران را از سایت شما فراری می‌دهد. علاوه بر این املای کلمات هم نباید سخت باشد و هر کاربری در هر سن و سالی بتواند آن را بنویسد. اگر می‌خواهید نام فارسی برندتان را به انگلیسی برگردانید هم باید به املا و تلفظ آن دقت کنید. کلمات انگلیسی معمولاً توی ذهن نمی‌مانند. مگر اینکه این کلمات بسیار رایج و متداول باشند. مثلاً استفاده از کلمه book به جای کتاب در نام دامنه مشکلی ایجاد نمی‌کند چون ذهن کاربران با این کلمات آشناست.

نام دامنه طولانی؛ امتیاز منفی گوگل

ممکن است نام دامنه‌ شما، سؤالی باشد که توسط حجم زیادی از کاربران جستجو شود، مثل howtostudykorean.com؛ اما در این موارد هم سایت‌هایی که از نظر سئوی فنی و محتوایی قوی‌تر باشند، رتبه بهتری در گوگل کسب می‌کنند. پس لازم نیست به این دلیل، دامنه طولانی انتخاب کنید. از طرف دیگر تایپ کردن اسامی طولانی برای کاربران خوشایند نیست و در نهایت، گوگل هم این نکته را امتیاز منفی حساب می‌کند.

نام دامنه رقبا را بررسی کنید

شاید عجیب باشد اما برای انتخاب نام دامنه، می‌توانید نگاهی هم به نام‌هایی داشته باشید که رقبایتان برای دامنه خود انتخاب کرده‌اند. البته لازم نیست شما هم از آنها تقلید کنید؛ اما می‌توانید مسیری که آنها طی کرده‌اند را بررسی کنید و ببینید نامی که انتخاب کرده‌اند، در بهبود سایت و افزایش کاربرانشان نقشی داشته یا نه؟ نام دامنه رقبا هم می‌تواند در انتخاب نام به شما راهنمایی بدهد و هم به شما هشدار بدهد که اشتباهاتی که آنها مرتکب شده‌اند را تکرار نکنید.

برای انتخاب نام دامنه، فهرستی تهیه کنید

پس از در نظر گرفتن همه این نکات، بهتر است فهرستی از نام‌های مختلف تهیه کنید. از کسب‌وکارهای معتبر و مشاغل آنلاینی که این مراحل را طی کرده‌اند، مشورت بگیرید و از وبسایت‌ها یا ابزارهایی که نام‌های متناسب و کاربردی را پیشنهاد می‌دهند استفاده کنید. در حین فهرست کردن اسامی مختلف به آزاد بودن دامنه نام‌هایی که انتخاب شده‌اند هم دقت کنید. شاید تعدادی از نام‌های توی فهرستان پیش از این ثبت شده باشند. در این صورت باید همه مراحل را از اول شروع کنید.

از اهمیت پسوند دامین غافل نشوید

پسوند دامین برای بسیاری از مشاغل آنلاین سؤال‌برانگیز است. آنها از خود می‌پرسند آیا لازم که پسوند دات کام را انتخاب کنیم؟ پسوند دات آی‌آر چه مزایایی دارد؟ پسوندهای دیگر چطور؟ نکته مهم این است که همه کسب‌وکارهای مهم و برندهای معتبر جهانی از پسوند دامین دات‌کام استفاده می‌کنند. اما پسوند دامین دات‌ آی‌آر هم که مخصوص ایران است، از سوی خیلی از مشاغلی که حوزه فعالیت‌شان ایران است، مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین می‌توانید با توجه به حوزه فعالیت خود و گستردگی کسب‌وکارتان پسوند دامین موردنظر خود را انتخاب کنید.

اما نیازی نیست شما همه ی این کارها را انجام دهید، شرکت ایده گستران برای تمامی خدمات طراحی سایت و راه اندازی آن به شما کمک خواهد کرد.

ادمین پشتیبانی

پشتیبان سایت

دیدگاه کاربران



ورود به سیستم جهت ثبت نظر