محتوای خوب چه ویژگی هایی دارد؟

 آخرین بروزرسانی: 1401/03/25

وقتی از محتوای خوب حرف می‌زنیم، از چه حرف می‌زنیم؟ محتوای خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟ با این مطلب همراه باشید:

بعضی از کسب‌وکارها عقیده دارند؛ هر کسی که مهارت نوشتن داشته باشد حتماً نویسنده است و می‌تواند محتوا هم تولید کند. این باور باعث می‌شود که مخاطبان با حجم زیادی محتوا روبه‌رو شوند که هم از نظر مضمون و پیام و هم از نظر نکات نگارشی و ویرایشی پر از مشکل و ایراد است. محتوای نادرست خیلی از کاربران را فراری می‌دهد یا دلزده می‌کند. بیش‌تر کاربران عقیده دارند که کسب‌وکارهای حرفه‌ای محتوایی تخصصی و مناسب تولید می‌کنند و محتوای نادرست نشان‌دهنده‌ حرفه‌ای نبودن آن‌هاست. بیایید بایدها و نبایدهای تولید محتوا را بررسی کنیم؛

محتوا را کپی نکنید

قبل از هر چیز باید به این باور برسید که تولید محتوا کاری تخصصی است که همراه شدنش با انواع استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ به توسعه و رشد کارتان کمک می‌کند. بعد از این مهم‌ترین نکته‌ای که باید بدانید این است که هرگز و در هیچ شرایطی محتوا را از جایی کپی نکنید. محتوای کپی‌شده به‌اندازه‌ محتوای پر از غلط و ایراد، دردسرساز است. کسب‌وکارهای حرفه‌ای حرف‌های تازه‌ای برای گفتن دارند که آن‌ها را در قالب محتوا ارائه می‌دهند. محتوایی که نمی‌توان مشابه آن را در سایت دیگری پیدا کرد. پرداختن به یک موضوع تکراری از زاویه‌ای تازه می‌تواند به محتوا رنگ‌وبوی متفاوتی دهد.

محتوای جذاب و متفاوت تولید کنید

دیگر وقتش رسیده که به مهم‌ترین ویژگی محتوا اشاره کنیم؛ جذابیت. رسیدن به یک محتوای جذاب بستگی به شناختتان از مخاطبان و ذائقه آنها دارد. هر چند که اگر حوزه کسب‌وکارتان به شما اجازه می‌دهد که درباره موضوعات عمومی و روزمره بنویسید، می‌توانید محتوایی تولید کنید که نه تنها مخاطبان خاص که هر کسی را جذب خودش کند. شاید لازم باشد به سبکی خاص و نوآورانه در تولید محتوا فکر کنید. روش‌های تولید محتوای جذاب متنوع‌اند اما ممکن است به تلاشی چندباره و مهم‌تر از آن گروهی از متخصصین تولید محتوا نیاز دارد. آنها می‌توانند با همفکری و خلاقیتشان به روشی منحصربه‌فرد برسند.

محتوای پیچیده تولید نکنید

محتوا هر چه عمومی‌تر باشد، تعداد بیش‌تری از مخاطبان را پوشش می‌دهد. اگر تصمیم گرفته‌اید سایتی تخصصی با محتوایی کاملاً خاص در یک حوزه‌ مشخص داشته باشید، مخاطبان زیادی را از دست می‌دهید اما آن‌هایی که باقی می‌مانند، احتمالاً وفادار خواهند بود. اما اگر می‌خواهید محتوایتان عمومیت بیش‌تری داشته باشد، باید مراقب باشید که در تولید محتوا از اصطلاحات دشوار و بیش از حد تخصصی استفاده نکنید تا ناچار نشوید در پرانتز هر عبارت دشوار را توضیح دهید. سعی کنید محتوایی تولید کنید که برای مخاطبان‌تان قابل‌فهم باشد. مطلبی که قرار است در یک سایت عمومی نمایش داده شود، باید بتواند حرفش را سر راست و واضح بزند. پس بدون پیچیدگی و تا حد ممکن مستقیم بنویسید.

محتوای خوب، غلط املایی ندارد

قبل از این هم به وجود ایرادات نگارشی و ویرایشی اشاره کرده بودیم. موقع تولید محتوا به آن دسته از مخاطبان تیزبین و گوش به زنگی فکر کنید که با دیدن کوچک‌ترین ایراد در متن، صفحه را می‌بندند و به سراغ صفحه‌ای دیگر می‌روند. وقتی می‌توان با رعایت نکات نگارشی و ویرایشی، متنی صحیح و بی‌اشکال تولید کرد، چرا این کار را نکنیم؟ نیروی متخصص تولید محتوا علاوه بر این‌که حواسش به حفظ جذابیت و یکدستی متن هست، به شکل نگارش حروف و جای درست کلمات در جمله هم توجه می‌کند. پس شاید بشود گفت این ایرادها اغلب در جایی اتفاق می‌افتد که تولید محتوا توسط شخص کاربلد انجام نمی‌شود!

برای تولید محتوا برنامه داشته باشید

داشتن برنامه‌ی محتوایی منظم نه‌تنها بخشی از استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ محسوب می‌شود، بلکه هدف از تولید محتوا و موضوعاتی که باید در یک دوره‌ مشخص به آن پرداخت را نیز روشن می‌کند. وقتی بدانیم هدفمان از نوشتن یک متن چیست؟ و قرار است چه حرفی به مخاطبان بزنیم، کار تولید محتوا آسانتر می‌شود. مسلماً موضوعاتی که برای تولید محتوا انتخاب می‌کنیم باید با کسب‌وکارمان همخوانی و تناسب داشته باشند. اما اگر موضوعات زیادی باشند که بتوان به آن‌ها پرداخت، چیدن یک برنامه‌ منسجم باعث ایجاد تعادل بین موضوعات مختلف می‌شود.

محتوا را متناسب با محل انتشارش تولید کنید

شکل ارائه موضوع و تولید محتوا به محل انتشار آن هم وابسته است. ممکن است محتوایی که برای سایتتان تولید کرده‌اید، برای اینستاگرامتان مناسب نباشد. تنوع فضای انتشار به شما کمک می‌کند که مخاطبتان را به چالش بکشید و آنها را درگیر کنید. مثلاً تولید محتوا و مدیریت شبکه‌های اجتماعی مختلف به شما اجازه می‌دهد که مخاطبان را با خود همراه کنید.

در این مواقع می‌توانید به‌ جای محتوای جدی، کمی طنز و شوخی را به‌ عنوان چاشنی به محتوا اضافه کنید. این تغییرات هر چند کوچک و جزئی است؛ اما هم حال مخاطبان‌ را عوض می‌کند و هم کاربران جدیدی برایتان می‌آورد. چون متن‌های چالش‌برانگیز و تعاملی بیشتر در فضای مجازی به اشتراک گذاشته می‌شوند و آدم‌های بیشتری آن‌ را می‌خوانند.

مراقب محتواهای طولانی باشید

آخرین نکته در تولید محتوای خوب احترام به وقت مخاطب است. با در نظر گرفتن بستری که قرار است محتوا در آن منتشر شود، از زیاده‌گویی و نوشتن متن‌های طولانی پرهیز کنید. محتوایی که برای اینستاگرام، توئییتر یا سایتتان تولید می‌کنید از نظر حجم، لحنی که به‌کار می‌برید و شکل پرداختن به موضوع باهم متفاوتند. دانستن این تفاوتها به شما کمک می‌کند که جذابیت متن را حفظ کرده و مخاطبان را تا انتها پای متن نگه دارید.

در صورتی‌ که مایل به دریافت خدمات تولید محتوا ایده گستران هستید، در واتساپ پیام داده و یا تماس بگیرید: 

ادمین پشتیبانی

پشتیبان سایت

دیدگاه کاربران



ورود به سیستم جهت ثبت نظر