چرا به دیجیتال مارکتینگ نیاز داریم؟

 آخرین بروزرسانی: 1401/03/28

دیجیتال مارکتینگ راهی هوشمندانه برای توسعه و پیشرفت کسب‌وکارهای مختلف است. در این مطلب با ارائه تعریفی از دیجیتال مارکتینگ به لزوم استفاده از آن اشاره می‌کنیم:

وقتی از ضرورت دیجیتال مارکتینگ برای کسب‌وکارهای مجازی و فروشگاه‌های آنلاین حرف می‌زنیم، اولین سؤالی که پیش می‌آید این است که؛ دیجیتال مارکتینگ چیست؟ گستردگی دنیای دیجیتال مارکتینگ باعث می‌شود که هر کسی تعریفی از آن ارائه دهد. اما در یک جمله ساده می‌توان گفت دیجیتال مارکتینگ امکانی است که به کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ فرصت دیده شدن و رشد کردن می‌دهد. امروزه استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ در تمام دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد و هر کسب‌وکاری متناسب با ویژگی‌های خود و مخاطبانش، از روش‌های مختلف بازاریابی برای معرفی و تبلیغ استفاده می‌کند.

تعریفی دقیق‌تر از دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ شامل مجموعه‌ای از استراتژی‌هاست که در فضاهای مختلف به‌صورت آنلاین و آفلاین با هدف توسعه‌ی کسب‌وکار شما اجرا می‌شود. به‌عنوان مثال ویدئو مارکتینگ فقط یکی از استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ است که در مطلب فوائد ویدئو مارکتینگ به‌طور مفصل درباره‌اش صحبت کرده‌ایم. پس وقتی درباره‌ی دیجیتال مارکتینگ صحبت می‌کنیم درباره‌ی یک راه یا یک تکنیک حرف نمی‌زنیم؛ بلکه از مجموعه‌ای از راهکارها صحبت می‌کنیم که هدفشان بهبود کسب‌وکار و رشد و توسعه آن است.

دیجیتال مارکتینگ؛ استفاده حداکثری از مزایای اینترنت

از آن‌جایی که حجم زیادی از مخاطبان شما در فضای مجازی و در شبکه‌های اجتماعی مختلف حضور دارند، استفاده‌ بهینه از مزایای آن می‌تواند به سود شما و کسب‌وکارتان باشد. مزیت دیگر فضای مجازی این است که محدود به جغرافیای خاصی نیست و می‌توانید از منطقه یا شهر خود فراتر بروید و خودتان را در سطح کشوری و گاهی هم بین‌المللی به مخاطبان بشناسانید.

هر چند که با وجود انبوه کسب‌وکارهایی که در فضای مجازی حضور دارند، کارتان سخت‌تر می‌شود؛ اما استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ به شما کمک می‌کند تا صدایتان را به گوش مخاطبان برسانید. چنانچه عملکرد خوبی در این فضا داشته باشید، به مرور طرفدارانی پیدا می‌کنید که فعالیت‌های شما و رویدادهای مرتبط با کسب‌وکارتان را دنبال می‌کنند.

اولین قدم در دیجیتال مارکتینگ

یکی از گام‌های اولیه اجرایی کردن استراتژیهای دیجیتال مارکتینگ، تلاش برای شناخت مخاطبان است. با شناسایی مشتری‌های واقعی‌تان می‌توانید هم برنامه‌ای شفاف‌تر و منسجم‌تر داشته باشید و هم امکان تعامل با آنان را فراهم کنید. بازخوردهایی که از مخاطبان‌تان می‌گیرید یکی از مهم‌ترین عواملی است که به شما در برنامه‌ریزیهای آینده‌تان کمک می‌کند. همچنین می‌توانید بسنجید که در همین نقطه‌‌ای که هستید، چقدر رضایت مخاطبان و مشتریان را جلب می‌کنید و چقدر در ارائه‌ خدمات‌تان، رضایت آنان را به دست آورده‌اید.

قدم دوم در دیجیتال مارکتینگ: هدف‌گذاری

باید بدانید هدفی که می‌خواهید از طریق دیجیتال مارکتینگ به آن برسید، چیست؟ آیا قصد دارید برندتان دیده شود؟ آیا می‌خواهید فروش‌تان بیش‌تر شود؟

هدفی که برای خود مشخص می‌کنید باید چند ویژگی داشته باشد:

  • واقعی باشد: هدفتان باید قابل دست‌یابی باشد، نه غیرممکن و محال!
  • زمان‌دار باشد: باید بتوانید محدوده‌ زمانی مشخصی را برای رسیدن به هد‌تان در نظر بگیرید.
  • تقسیم‌پذیر باشد: بهتر است هدفتان را به مراحل مختلف تقسیم کنید و بعد از پشت سر گذاشتن هر مرحله، وضعیت خود را بررسی کنید.

شناسایی رقبا را فراموش نکنید

پیش از این درباره‌ شناسایی مخاطبان به عنوان یکی از گام‌های اولیه‌ دیجیتال مارکتینگ صحبت کردیم. اگر آن مرحله را به خوبی پشت سر گذاشته باشید، حالا وقت شناسایی رقبا است. خیلی مهم است بدانید در حوزه‌ کارتان چه کسانی رقیب جدی و سرسخت شما هستند. برای پی بردن به این نکته کافی است که از خودتان بپرسید: «گر شما نبودید، مشتری‌ها نیازشان را چطور و از کجا برآورده می‌کردند؟ آیا کسب‌وکاری هست که ویژگی‌های شما را داشته باشد؟ بعد از پیدا کردن جواب سؤال بالا باید رقبا را به دسته‌های زیر تقسیم کنید:

  • رقبایی که دقیقاً شبیه شما هستند: چنین کسب‌وکاری از نظر ویژگی یا خدمتی که ارائه می‌دهد، همپوشانی زیادی با شما دارد.

  • رقبایی که تازه وارد حوزه‌ کار شما شده‌اند: این کسب‌وکارها هنوز یک رقیب جدی محسوب نمی‌شود. اما اگر دیر بجنبید، بعید نیست که از شما جلو بزنند.

همین حالا در هر دو دسته رقبایی پیدا خواهید کرد و شاید یافتنشان باعث نگرانیتان شود. اما این مرحله با همه‌ ترس‌هایی که به همراه دارد، مرحله‌ مهمی است که به اندازه‌ شناخت مخاطب، به شما کمک می‌کند برنامه‌ای منطقی و مناسب برای رشد کارتان بچینید.

دیجیتال مارکتینگ: برنامه‌ای برای تبلیغات هدفمند

در فضای مجازی و با اجرای استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ می‌توان تبلیغات هدفمندی انجام داد. گاهی این تبلیغات به‌صورت هم‌زمان با تبلیغات آفلاین اجرا می‌شوند و گاهی فقط بر روی تبلیغات آنلاین متمرکز هستند. دیجیتال مارکتینگ وقتی اثرگذار و نتیجه‌بخش است که شما قدم قبلی یعنی شناسایی مخاطبان را با موفقیت پشت سر گذاشته باشید. اما این تبلیغات هم به شکل‌ها و روش‌های متنوع و مختلفی اجرا می‌شوند و پس از هر کمپین تبلیغاتی با بررسی نتایج و داده‌ها می‌توانید میزان موفقیت آن را بسنجید.

ضرورت داشتن سایتی کارآمد با طراحی حرفه‌ای

وبسایت شما مثل شعبه‌ مرکزی فروشگاه شماست. حتی اگر در تمام شبکه‌های اجتماعی صفحه داشته باشید، مشتریان شما باید وبسایت شما را بشناسد و در صورت امکان خرید خود را از طریق آن ثبت کنند. وب‌سایت هم برای خودتان و هم برای کاربران دردسرهای کم‌تری دارد. احتمال اینکه شبکه‌های مجازی از دسترس خارج شوند همیشه وجود دارد، پس به داشتن یک صفحه در اینستاگرام با تعداد قابل‌ توجهی دنبال‌کننده اکتفا نکنید. خودتان را با وب‌سایت‌تان معرفی کنید و با تبلیغات مختلف از جمله تبلیغ در فضای مجازی و یا تبلیغات محیطی (چنانچه با مدل کسب‌وکارتان تناسب داشته باشد) اسم وب‌سایت‌تان را سر زبان‌ها بیندازید.

بخش مهمی از استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ بر روی وب‌سایت‌تان اجرا می‌شود. پس علاوه بر راه‌اندازی وب‌سایت به ظاهر آن هم اهمیت بدهید. کاربرها در وب‌سایتی که طراحی جذابی نداشته باشد، بیش‌تر از چند ثانیه نمی‌مانند. چون اولین چیزی که نظر کاربر را جلب می‌کند، شکل ظاهری سایت شماست. اگر ظاهر سایتتان کاربرپسند باشد و مخاطب تصمیم بگیرد در سایتتان بماند، موضوع بعدی که مورد توجه‌اش قرار می‌گیرد محتواست. درباره‌ی این‌که «محتوای خوب چه ویژگی هایی دارد؟» هم پیش از این صحبت کرده‌ایم.

حضور فعال در شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی به شما این امکان را می‌دهند که در قالب‌های مختلفی به تولید محتوا بپردازید و در ضمن ارتباط ملموس‌تری با مخاطبان داشته باشید. کاربران در شبکه‌های اجتماعی راحت‌تر به شما درباره‌ کارتان بازخورد می‌دهند و نظرشان را بی‌اغراق و بدون حاشیه با شما در میان می‌گذارند. بنابراین مهم است که در همه شبکه‌های اجتماعی حضور داشته باشید. در این حالت می‌توانید با گستره‌ وسیع‌ترین از کاربران در ارتباط باشید که احتمالاً بخشی از آنان مخاطبان واقعی کسب‌وکار شما هستند.

پیاده‌سازی استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ به‌طور همزمان و گسترده به نیروهای متخصصی نیاز دارند که بتوانند در دوره‌های مختلف و براساس برنامه‌های از پیش طراحی شده، این استراتژی‌ها را با دقت اعمال کنند. ایده‌گستران با ارائه پکیج دیجیتال مارکتینگ به شما کمک می‌کند تا این مسیر را با خیالی راحت طی کنید.

ادمین پشتیبانی

پشتیبان سایت

دیدگاه کاربران



ورود به سیستم جهت ثبت نظر